Scheurvulling

Bij scheurvulling/voegvulling worden scheuren in asfalt eerst schoongemaakt en daarna (vaak verhit) gevuld met een vulmassa die zich hecht aan de scheur- of voegwanden. Afhankelijk van de aard en ernst van de scheur kan bitumenemulsie of zelfs gietasfalt worden gekozen als vulmassa.

Productie
Als het doel is om versnelde achteruitgang van de volledige asfaltconstructie tegen te gaan, dan is scheurvulling een optimale onderhoudstechniek. Bij het vullen van scheuren, moet met het volgende rekening worden gehouden:
- structurele, ernstige schade repareren met voegvulmassa of scheurvulling is zonde;
- een scheur of voeg moet goed worden schoongemaakt (met hittelans of met lucht);

- met scheurvulling ontstaan er geen verontreinigingen op het te behandelen wegdek.

Bij ernstige scheuren en voegen moet worden overwogen om de scheur te bakfrezen. Mogelijk moet er met membramen of wapeningen worden gewerkt,  om de asfaltconstructie effectief te beschermen en zo scheurdoorgroei te vertragen. 



Werking/doel

Het doel van scheurvulling is om ervoor te zorgen dat de wegconstructie als geheel minder snel aan het einde van de levensduur komt. Het effect is vooral het ‘dichthouden’ van de constructie. Met scheurvulling wordt vochtindringing voorkomen en daarmee ook schade bij vorst en schade aan de fundering.

Aandachtspunten

Verwerking

Deskundigheid en zorgvuldigheid zijn kritische succesfactoren bij het dichtmaken van scheuren.

Levensduur

Scheurvulling heeft een lange levensduur. Het gaat er vooral om hoe goed de vulling zich vastzet en hecht aan de scheurwanden, zodat er geen vochtindringing optreedt.  



Milieu
In scheurdichtende materialen worden geen vluchtige materialen toegepast.



Scheurvulling is geschikt voor:
- het tegengaan van vochtindringing in scheuren en voegen in wegconstructies;

- het tijdelijk tegengaan van verdere scheurdoorgroei.