Rafeling

Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt een ‘pokdalig’ uiterlijk. Dit noemen we rafeling.

Oorzaken
Rafeling kan meerdere oorzaken hebben:
- verkeersbelasting;
- het aanzetten van asfaltstroken;
- plekken die vaak nat blijven in het rijspoor;
- veroudering van het bindmiddel.

Rafeling manifesteert zich op verschillende asfaltdeklagen op steeds andere wijze. In geval van steenverlies bij oppervlakbehandeling geldt voor rafeling dat er kale plekken in het oorspronkelijk steenrijk bedekte wegdek ontstaan. 

Bij SMA (steenmastiek), DWD (dunne warme deklagen) en ZOAB (zeer open asfaltbeton) is het fenomeen rafeling vooral bij beginnende gaten in de deklaag het meest duidelijke en vaakst voorkomende schadebeeld voor deze deklagen.

Gevolgen
De gevolgen van rafeling zijn:
- minder vlakheid in het spoor waar het verkeer rijdt;
- minder stroefheid (vooral bij rafeling dichte deklagen en bij oude oppervlakbehandeling);
- minder comfort voor de weggebruikers;
- meer geluidshinder voor weggebruiker en de omgeving.

Onderhoudsmaatregelen
Met behulp van de volgende onderhoudsmaatregelen kan rafeling van het wegdekoppervlak worden verholpen. De meest voor de handliggende technieken zijn:
- het aanbrengen van een nieuwe oppervlakbehandeling
- het aanbrengen van Emulsie Asfalt Beton (EAB)
- een combinatie van nieuwe oppervlakbehandeling en EAB

Red mijn Weg